Affiliate marketing a jeho komunity

Affiliate marketing funguje na internete výraznejšie od roku 2000. Obchodný model je založený na províznom systéme. Affilák, teda prevádzkovateľ blogu, magazínu, porovnávače produktov, facebook profilu nejakým spôsobom ponúka produkt či službu. A pokiaľ zákazník preklikne cez jeho odkaz na produkt, zakúpi ho, tak affilák dostane malú províziu za doneseného zákazníka.

Na sledovanie konverzií (predaných produktov) slúžia rôzne sledovacie softvéry. Ako affilák sa spravidla zaregistrujete do affiliate siete, ktorá ponúka zazmluvnené e-shopy – teda pod jedným systémom sledujete stovky rôznych kampaní do ktorých sa môžete alebo nemusíte zapojiť. Niektoré veľké eshopy majú vlastný affiliate program (napr. zle fungujúce Alza alebo skvele fungujúce Ružový slon). Tu je nevýhoda, že sa musíte do sofware prihlasovať extra, iba pre tento jediný eshop. A pokiaľ propagujete desiatky eshopov, je pre vás oveľa jednoduchšie keď výkonnosť kampaní môžete sledovať pod jedným prihlásením.

Existuje mnoho komunít affiliate. V zahraničí treba obrie STM forum (platené). Je okolo toho samozrejme mega hype, kedy hlavný biznis prevádzkovateľov už dávno nie je affilaite ale poplatky za členstvo (klasika, je lepšie predávať lopaty ako kopať zlato). A združuje hlavne ľudí okolo reklamy (teda vytvoríte jednostránkový web s vysokým konverzným pomerom a zákazníkov tam tlačíte cez reklamu).

V ČR a na Slovensku je obľúbený model blogov, magazínu a recenzných webov (respektíve všetko v jednom). Tzv. publisheri píšu články a porovnávajú produkty z nejakého odvetvia. Veľké odvetvia sú doplnky stravy, alkohol, moda, erotika, cestovanie, nábytok, software a appky, atd.. Eshopy spravidla ponúkajú mnoho značiek a nijako produkty nezrovnávajú podľa kvality. Affilácke weby vyberú x vhodných produktov a zrovnajú ich podľa kvality a ceny (teda hľadajú vhodný pomer cena/výkon). Takže návštevníkovi pripraví výber top produktov a ten nemusí prechádzať eshop, ale je rovno nasmerovaný na konkrétny produkt (a ešte spravidla na eshop s najlepšou cenou). Veľký problém pre recenziné weby je, že ich priama konkurencia sú e-shopy. A e-shopy sú od roku 2023 uprednostňované v algoritme vyhľadávania google. Tzn. že google spozná že ide o affil recenziový web a posunie ho dozadu.

Ďalší obľúbený model sú katalógy produktov. V podstate teda to isté čo eshop, akurát tam nemožno nakúpiť a len vás presmerujú na eshop. Nákupný katalóg je vprípade Glami (oblečenie) a Favi (nábytok). Tiež Heuréku je možné viac-menej považovať za katalóg (aj keď nefungujú na províziách od eshopov). Katalógy však dostali tiež naložené od google a ich prevádzkovanie už nie je také výnosné.

Veľkú skupinu potom tvoria influenci na facebook, instagram a ďalších sieťach. Tí okomentujú určitý produkt a dajú naň odkaz (so svojim sledovacím číslom). Alebo tí väčší majú spoluprácu dohodnutú priamo a nejdú na provízie.

(Slovenský) affiliate marketing má už svoj boom za sebou. V súčasnej dobe je to kôň krívajúci na štyri nohy. Fungujú veľké zavedené e-shopy a zákazníci chodia priamo, bez toho, aby vyhľadávali na google. Vo vyhľadávaní sú hore google nákupy, ktoré pohltia ďalší veľký diel ľudí. Bojujete s e-shopmi, ktoré má google taktiež radšej. Jednoducho ťažký biznis, s ktorým v dnešnej dobe nemá cenu začínať.